mortierbrigade bedenkt The Undubbed Truth voor Equal Pay Day.

Het gemiddelde brutomaandloon van een vrouw in de privésector ligt nog steeds 20% lager dan dat van een man. Daarom valt de symbolische dag voor gelijk loon dit jaar op 14 maart. Vrouwen moeten immers 73 dagen langer werken om hetzelfde te verdienen als wat mannen het afgelopen jaar verdienden.

De stereotypen zijn de grote boosdoener: door het rolpatroon wordt een vrouw nog veel te vaak in het hoekje van het huishouden geduwd, opdat de man carrière kan maken. Met alle gevolgen vandien.

mortierbrigade bedacht een slimme campagne om dit aan te klagen: www.equalpayday.be

We zien een typische slecht gedubde waspoedercommercial vol stereotypen, waarbij moeder de vrouw het huishouden behartigt. Altijd met de glimlach. Ze heeft het over 20 % minder wasmiddel. En het geld dat ze daarmee uitspaart.

En door een simpele druk op een knop kan je switchen naar een versie waarin je kan horen wat ze écht zegt.

De film blijft exact hetzelfde qua beeld, maar nu horen we wat ze eigenlijk écht zegt, als je de dubbing weghaalt. De vrouw klaagt de clichées aan. Heeft het over 20 % minder loon dan mannen. En wat ze allemaal zou kunnen doen met het geld.

Een geweldig slimme truuk die in één ruk alle huishoudclichées en stereotypen onderuithaalt. En vrouwen oproept om hun stem te laten horen op #SpeakupEPD

Het online platform is een productie van mediamonks. De film is een productie van Caviar London, in een regie van Ralf Demesmaeker.

Dankzij VTM zullen beide films ook in prime time worden uitgezonden. Eerst de gedubde versie, en iets later in hetzelfde reclameblok de andere versie. Zeker kijken!

credits_EPD-_1_.docx