Verboden tentoonstelling in wereld’s grootste museum

Met meer dan 30.000 bezoekers per dag herbergt Parijs het beroemdste museum ter wereld. Maar achter dit icoon van de kunstindustrie schuilt een complexere realiteit voor Parijse kunstenaars.

Ondanks de internationaal gerenommeerde historische stad Parijs zijn er meer dan 10.000 levende en hedendaagse kunstenaars, evenals honderden artistieke ruimtes met populaire, hybride en innovatieve initiatieven in Parijs die niet dezelfde zichtbaarheid genieten. 59Rivoli is een goed voorbeeld; een onafhankelijk en gratis alternatief kunstcentrum dat de normen van kunst doorbreekt door toegang te bieden tot nieuwe manieren om kunst te ervaren, rechtstreeks in de studio, in intimiteit met de kunstenaars en hun creatieve processen.

Zo toonde 59Rivoli moed door het museum om een van hun werken te tentoonstellen in de op een na drukste ruimte van het museum: de lockerruimte.

In deze ruimte, waar bezoekers hun persoonlijke bezittingen in transparante kluisjes opbergen, hebben ze een werk tentoongesteld van een van hun residente kunstenaars: 'Immortelle' van Simon Lamasa. Ze hebben het werk in 12 fragmenten gesneden en zorgvuldig geïnstalleerd in 12 aparte kastjes.

"Dit stuk is een bas-reliëf geïnspireerd op gotische architectuur, nauw verbonden met religie. Ik vind het interessant om het te tegenover de Mona Lisa te plaatsen, een werk dat door velen beschouwd wordt als heilig. ‘Immortelle’ ​ is gemaakt van een eenvoudig stuk grenenhout, dat eigenlijk geen edel materiaal is. Dat is precies mijn statement: dit is een werk dat iedereen kan maken met een beetje geduld en goede wil. Het is ook hoe je naar kunst kan kijken, iets dat niet moet worden verheerlijkt. Daarom hebben we besloten om het in de kleedkamers tentoon te stellen. Je vindt ​ nog veel meer heel toegankelijke kunstwerken van andere kunstenaars bij 59Rivoli." - Simon Lamasa, kunstenaar

"Art Unlocked" is een slimme en gedurfde operatie uitgevoerd door het communicatiebureau mortierbrigade. 59Rivoli deed een beroep op hen om de onbekendere kunstenaars en kunstcentra in de kijker te zetten.

"Art Unlocked" was een ambitieus project dat maanden voorbereiding vergde. Veiligheidscontroles, voorbereidingen met verborgen camera's en verschillende repetities waren nodig om ervoor te zorgen dat het kunstwerk kon worden geïnstalleerd. Dit is het soort project waar we van houden en het bewijst dat met talent, vaardigheid en doorzettingsvermogen veel kan worden bereikt. Zoals het motto van mortierbrigade zegt: "who dares wins." - Joost Berends, creatief directeur bij mortierbrigade

Bekijk hier de video van de actie.

Voor meer informatie en om de aankomende initiatieven van het kunstcentrum 59Rivoli te ontdekken, neem contact op met: [email protected]

PR CREDITS.pdf