Alzheimer Liga Vlaanderen en mortierbrigade starten De Jaarlijkse Reminder

Dat mensen met dementie vergeetachtig zijn, weet iedereen. Maar dat ze zich vaak vergeten voelen, is veel minder bekend. 1 op 5 mensen krijgt dementie, en de ziekte van Alzheimer is hierbij de meest voorkomende vorm. Voor vrouwen is het cijfer zelfs 1 op 3. Dat maakt dat zo’n 200.000 Belgen dementie hebben, en de cijfers blijven stijgen. Door de taboesfeer die heerst rond de ziekte, voelt de meerderheid van de getroffenen zich geïsoleerd of niet begrepen.

Daaraan willen Alzheimer Liga Vlaanderen en mortierbrigade iets doen met een grootschalige actie die voortaan elk jaar zal terugkeren op 21 september, Wereld Alzheimer Dag. Ze starten De Jaarlijkse Reminder met de steun van Dieter Coppens, onder andere bekend van het tv-programma Restaurant Misverstand, waarin mensen met dementie ook centraal staan. Ook zijn grootmoeder werd geraakt door de ziekte van Alzheimer. Met De Jaarlijkse Reminder roepen ze heel Vlaanderen op om te tonen dat mensen met dementie niet vergeten worden, door een knoop te leggen in je zakdoek, je sjaal, je veters, je oortjes … op 21 september.

“Tot op heden is de ziekte van Alzheimer niet te genezen. Daarom is het des te belangrijker dat we weten hoe we ermee moeten omgaan. Want er kan heel wat gedaan worden om het leven met de ziekte aangenamer te maken. Meer bewustzijn rond dementie in onze maatschappij is daarbij de eerste stap. En dat is precies het doel van De Jaarlijkse Reminder.” - Jef Pelgrims, Voorzitter van Alzheimer Liga Vlaanderen.

Voor deze eerste editie van De Jaarlijkse Reminder konden de Liga en mortierbrigade op heel wat hulp rekenen. De campagne werd gelanceerd met de steun van Clear Channel, Humo, KRC Genk, Vlozo, de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten, CM en verscheidene andere partners. Ze krijgt ook unieke aandacht in het programma De Tafel van Gert en via een oproep van Club Brugge aan al haar supporters om op 21 september tijdens de match tegen Besiktas een knoop in hun sjaal te leggen tijdens het zingen van 'You'll never walk alone'. Ook de KRC Genk FRZA Foundation toont dat ze mensen met dementie niet vergeten, door de vlaggen in het stadion te knopen en de campagne via social media te ondersteunen. ​

Daarnaast verschijnt de campagne in verschillende kanalen zoals tv, radio, digital OOH, online en social media, magazine advertenties en op de social kanalen van heel wat influencers en organisaties die deelnemen aan de actie door allemaal een knoop te leggen op 21 september.

“Ik kan alleen maar blij zijn om deze campagne. Je moet weten dat 1 op 5 van ons alzheimer of een andere vorm van dementie zal krijgen in de loop van het leven… Dat is megaveel he?! Met De Jaarlijkse Reminder zal het bewustzijn bij iedereen groeien en zullen we steeds meer kunnen rekenen op de steun van warm Vlaanderen.” - Dieter Coppens

Wie meer over de actie van Alzheimer Liga Vlaanderen te weten wil komen, kan terecht op alzheimerliga.be/jaarlijksereminder

Alzheimer_De_Jaarlijkse_Reminder_Ad

PDF - 4.5 Mb