"Geef de pronostieken geen kans" - Brussel Mobiliteit bestrijdt rijden onder invloed

Een campagne met een knipoog naar sportweddenschappen richt zich tot jongeren tussen 18 en 30 jaar oud en herinnert hen eraan dat rijden onder invloed van drugs en alcohol dodelijk is, ongeacht het vervoermiddel.

Het is ​ zomer, de horeca is weer open, we kunnen eindelijk onze vrienden terugzien en dit weerzien vieren. Een goed moment om ons eraan te herinneren dat het niet onschuldig is om met een glas of een joint op terug naar huis te keren met de auto, de fiets of de step.

Geef de pronostieken geen kans

Na de Barlos-campagne van 2020, laat Brussel Mobiliteit opnieuw van zich spreken met een campagne gebaseerd op het concept van sportweddenschappen. De boodschap "Geef de pronostieken geen kans" wordt mee uitgedragen door de Belgische acteur Guy Staumont (Dikkenek).

"Deze campagne is geïnspireerd op de cultfiguur uit de film Dikkenek", legt Nicolas Gaspart uit, copywriter bij mortierbrigade, het agentschap dat de campagne ontwierp samen met VO. Baudouin vertelt hoe hij zijn fortuin heeft gemaakt door te wedden op de toekomstige verkeersongevallen van jongeren die onder invloed rijden. Met statistieken als bewijs, richt de ket zich tot de kijker en deelt zijn tips & tricks "om veel geld te verdienen!"

De statistieken liegen niet. In Brussel spelen alcohol en/of drugs een rol bij 11% van de ernstige ongevallen (met dodelijke en zwaar gewonde slachtoffers) en het gebruik van verdovende middelen vormt een verontrustende trend. Zo verklaarde 14% van de Brusselse bestuurders jonger dan 34 in 2020 ten minste één keer per maand lachgas te inhaleren voor ze in de auto stapten (bron Vias). ​ Deze onthutsende vaststelling zet Brussel Mobiliteit ertoe aan rijden onder invloed in al zijn vormen aan te pakken! ​

« Ça va, het lukt wel! » is geen grafschrift

De campagne, die gericht is op 18- tot 30-jarigen, richt zich op alcohol en drugs, met nadruk op lachgas (distikstofmonoxide). "In Brussel vertegenwoordigt die groep jongeren 27% van de zwaar gewonde en dodelijke verkeersslachtoffers", dixit Camille Thiry woordvoerder van Brussel Mobiliteit. Het is niet alleen de bedoeling hen over de risico's te informeren, maar ook om eenvoudige en doeltreffende oplossingen te bieden. ​
Spoiler alert: steps en fietsen horen daar niet bij!

Het beste is om tijdens een uitje in groep een Bob aan te duiden. Er zijn steeds meer lekkere alcoholvrije alternatieven zoals mocktails beschikbaar. Wanneer iedereen zin heeft om een glas te drinken, kan het openbaar vervoer of een taxi delen met vrienden een betaalbare oplossing bieden. Dit zijn allemaal manieren om een ongeval te vermijden... en om de volgende dag weer volop feest te vieren!

Praktische info

De campagne zal te zien zijn op sociale media, op televisie in het kader van de EK-wedstrijden, op affiches in de Brusselse uitgaansbuurten en in bannering op verschillende gamesites.

PR credits_lutter_contre_assuetude.pdf