Hoe schop je het tot de officiële Spotify playlists?

Het jonge indiepopduo Twin Toes vond misschien wel een manier.

“Wake up and smell the coffee”, “Happy Beats” en “Lost in The Woods”.

Als deze namen je bekend in de oren klinken, dan ben je waarschijnlijk één van de miljoenen volgers van deze officiële Spotify playlists. Voor hun luisteraars zijn deze playlists een revolutionaire manier om nieuwe muziek te ontdekken en om muziek te beluisteren die past bij een bepaalde sfeer (lopen, avonden met vrienden, yogasessies, etc.). Maar voor muzikanten is opgenomen worden in deze playlists de ultieme droom. Een unieke kans om van de ene dag op de andere miljoenen nieuwe fans te verwerven. Het spreekt voor zich dat een plaatsje niet goedkoop is en dat de competitie hevig is…

Twin Toes, een jong indiepopduo uit Brussel, lijkt een miraculeuze manier bedacht te hebben om erin te slagen: “Lost in Playlists”, een lied met een daarbij horende videoclip dat speciaal gecreëerd werd om de aandacht te trekken van Spotify playlistcurators.

“Elke band wil zijn nummers in de officiële playlists. Het leek ons wel grappig om het omgekeerde te doen. De playlists in een nummer steken.”

Dus hoe verdien je een plaatsje in een officiële Spotify playlist?

Via het Spotify for Artists platform kunnen artiesten en labels hun nieuwe releases pitchen aan Spotify curators. Zij beslissen of het nummer past in één of meerdere van hun playlists. De Editorial Playlists worden dus 100% manueel samengesteld, en niet via een algoritme zoals ‘Je Wekelijkse Ontdekkingen’. Of door doorsnee luisteraars zoals de User Playlists.

De curatoren beluisteren elke dag duizenden nummers om pareltjes te ontdekken die hun playlist kunnen verrijken en om luisteraars een betere beleving te geven. Maar met 60.000 releases per dag op Spotify, is het vanzelfsprekend dat je song moet opvallen in de massa.

Twin Toes, een gloednieuwe indiepopband, heeft misschien wel ontdekt hoe ze de aandacht van Spotify curatoren kunnen trekken. De pop-avonturiers Antoine Geluck en Nicolas Mouquet kwamen op het ingenieuze idee om de namen van officiële Spotify playlists te gebruiken in de songtekst van hun nieuwe single ‘Lost in Playlists’.

Antoine Geluck licht toe:

“We kwamen tot het besef dat als we verschillende playlistnamen achter elkaar plaatsen, we zinnen konden maken en een verhaal konden vertellen.”

Nicolas Mouquet:

“Het was een complexe puzzel, maar we zijn er volgens mij in geslaagd om een poëtisch nummer te schrijven. Ook al was het basisidee dat niet. “Lost in Playlists” is niet gewoon een marketingidee. Het nummer gaat over iemand die liefdesverdriet probeert kwijt te raken via muziek, zich verliezend in al die Spotify playlists. We gaan over van de ene emotie in de andere, van de ene sfeer in de andere …”

Het lied, dat overigens geniaal gecomponeerd werd, heeft ook een muziekvideo waarin de twee artiesten een parodie maakten op alle 33 covers van de officiële playlists die in de songtekst voorkomen. Een titanenwerk dat je kan ontdekken in de making of.

Twin Toes preciseerde dat het niet hun doel is om in alle 33 playlists te belanden die ze hebben gehighjackt, maar wel in minstens één ervan. Of het hen lukt, zal de toekomst uitwijzen.

Hoe dan ook zet Twin Toes een memorabele prestatie neer bij de lancering van hun eerste single. We raden u aan om hen te volgen op Spotify!

PR-Credits_Lost-in-playlist.pdf