"Ik ben geen racist maar”-campagne veroorzaakt storm op sociale media

Met de campagne “Ik ben geen racist maar”, die gisteren werd gelanceerd, wilde antiracisme-organisatie Hand In Hand op sociale media het debat openen over racisme en mogelijke oplossingen. In dat opzet is de organisatie duidelijk geslaagd: de campagne zorgde gisteren voor duizenden comments op Facebook en Twitter.

De vzw Hand In Hand lanceerde gisteren een filmpje op ikbengeenracistmaar.be, waarin een vrouw een monoloog houdt die begint met ‘ik ben geen racist maar’. Wat volgt is een reeks clichés en veralgemeningen over mensen van vreemde herkomst. Clichés die je regelmatig leest op sociale media, waar mensen dezelfde openingszin gebruiken om zich zowat alles te permitteren. Kijkers van het filmpje konden disliken om de film korter te maken.

Herkenbaarheid veroorzaakt debat

Dat de monoloog en hetgeen de vrouw zegt voor velen herkenbaar is, werd snel duidelijk. Heel wat mensen duwden op dislike, anderen gingen akkoord met wat de vrouw zei. Voer voor discussie: wat is racisme? Waar begint en waar eindigt het? Wat is een veralgemening? Welke zijn de échte pijnpunten? De campagne was hét gespreksonderwerp op Facebook en Twitter.

Resultaten

Op iets meer dan 24 uur tijd behaalde het filmpje maar liefst 35.000 dislikes, waardoor de vrouw haar monoloog ‘Ik ben geen racist maar’ helemaal werd ingekort tot ‘Ik ben geen racist’. Wat nog belangrijker is: alle belangrijke Vlaamse media berichtten over de campagne, wat op hun Facebook-pagina’s zorgde voor lange en hevige disussies met duizenden comments. Ook op Twitter woedde het debat: de hashtag #ikbengeenracistmaar was urenlang hét trending topic. Missie meer dan geslaagd. De organisatie gaat deze resultaten gebruiken om de overheid te verzoeken structurele oplossingen tegen racisme te zoeken. Je kan nog steeds de campagne steunen door het manifest te ondertekenen op http://ikbengeenracistmaar.be/#manifest

Credits.docx

Joost Berends