Imagine Home: The Music Donation Project

Schenk een noot en breng de muziek in het leven van mensen ​ die het echt nodig hebben.

De VRT-buitenlandjournalist Rudi Vranckx, lanceert "Imagine Home". Een bijzonder project dat met de kracht van muziek jonge vluchtelingen wil helpen. Op imaginehome.canvas.be kan je muzieknoten kopen van een exclusief muziekstuk dat gemaakt werd i.s.m jonge vluchtelingen. De klank van iedere noot komt tevoorschijn als je een noot koopt. Hoe meer donaties, hoe meer het muziekstuk tot leven komt. En pas wanneer alle muzieknoten zijn gekocht, is de hele compositie te horen. ‘Imagine Home’ staat symbool voor de rol van muziek in het leven van mensen die getroffen zijn door oorlog en terreur. Het is een teken van hoop en betrokkenheid.

Toen Rudi Vranckx afgelopen juni een reportage maakte over de bevrijding van Mosul, ontmoette hij Nabeel Atraqchi. Nabeels muziekschool werd tijdens de bezetting volledig verwoest door IS, dat muziek des duivels vindt. De muziekinstrumenten werden zo goed als allemaal vernield, de artiesten het leven onmogelijk gemaakt. Rudi besloot een project op touw te zetten. Hij verzamelde in België zoveel mogelijk muziekinstrumenten en bracht ze naar Mosul, zodat Nabeel z’n school weer kon worden opgebouwd. De actie werd ‘Imagine Mosul’ genoemd, naar de beroemde song van John Lennon. ‘Imagine Mosul’ werd een succes, instrumenten met een heel persoonlijke geschiedenis kregen in Mosul een nieuwe toekomst. Door het succes van de actie, wil Rudi nu een stap verder gaan in eigen land. Met ‘Imagine Home’ gaat hij concrete hulp bieden aan jonge vluchtelingen die alles hebben achtergelaten en hier een nieuwe toekomst willen opbouwen. Muziek spelen kan hen een gevoel van rust geven, een gevoel van thuiskomen.

Muziek is een sterk wapen

In Mosul is muziek jarenlang verboden geweest:

"IS beschouwt muziek als iets duivels", legt Nabeel Atraqchi uit: "Het spelen van een instrument was onder hun bezetting verboden, je riskeerde 40 zweepslagen tot zelfs de doodstraf. Ik nam een groot risico door een gitaar te begraven in mijn tuin. Maar het was dat, of sterven van wanhoop. "

Rudi Vranckx voegt toe:

"Tijdens mijn ontmoeting met Nabeel werd ik me bewust van het belang van muziek voor deze mensen. Met ‘Imagine Mosul’ hebben we de Irakezen geholpen bij de wederopbouw van hun muziekschool. Met ‘Imagine Home’ willen we het project verderzetten, maar deze keer in eigen land. We willen jonge vluchtelingen de kans geven weer muziek te spelen in Belgische muziekscholen. Muziek werd hen door de oorlog en het geweld afgenomen, wij willen het weer terugbrengen in hun leven. ‘Imagine Home’ is meer dan een muziekstuk, het is een echt teken van hoop."

‘Imagine Home’ werd gecomponeerd door Peter Baert. Voor de uitvoering werkte hij samen met musici in Mosul en jonge vluchtelingen in België. Het muziekstuk is een muzikale reis geworden, een soundtrack bij het verhaal van Nabeel in Mosul en de jonge vluchtelingen hier.

Hoe werkt het?

Op de site imaginehome.canvas.be, vind je de partituur van ‘Imagine Home’. De minimumprijs van een noot is €5, maar je mag zoveel geven als je wil. Zodra je een noot uitkiest en koopt, wordt hij beluisterbaar. Hoe meer giften, hoe meer het muziekstuk tot leven komt.

De integrale opbrengst gaat naar The Sound Of Home, een project die jonge vluchtelingen de kans wil geven om zich via de kracht van muziek sneller thuis te voelen. Het ingezamelde geld wordt gebruikt om de jonge vluchtelingen te laten musiceren in lokale muziekacademies in België.

‘Imagine Home’ is een initiatief van Rudi Vranckx en Canvas, het werd gecreëerd door het Belgische reclamebureau mortierbrigade in samenwerking met The Sound of Home en geluidstudio RayGun. Imagine Home is een initiatief in het kader van Music For Life.

CREDITS