Midnight Sun, de nieuwe Zweedse krimi aanbevolen door echte Zweedse criminelen.

Vanaf 7 januari 2017 kan je op Canvas kijken naar de nieuwe Zweedse misdaadreeks Midnight Sun. Om die prestigieuze serie aan te kondigen zochten Canvas en mortierbrigade contact met een ervaringsdeskundige: een echte Zweedse crimineel. Het resultaat is een indringend portret van een misdadiger die een stuk uit z’n verleden herkent in Midnight Sun én een cliffhanger die je doet hunkeren naar de serie.

Scandinavië, koploper in misdaadfictie.

Scandinavië is de nummer één in crime. Of het nu gaat om literatuur of film, niemand kan tippen aan het genre. Een reden van het succes ligt ongetwijfeld in het hoge realiteitsgehalte van de Zweedse en Deense toppers. Ze zijn doordrongen van de duisternis die zo kenmerkend is voor het hoge noorden. Dat levensechte karakter maakt dat zelfs doorgewinterde criminelen er voor op het puntje van hun stoel gaan zitten. En dat is meteen ook de insteek voor de campagne van Canvas om de nieuwe topserie Midnight Sun aan te kondigen.

Johnny ‘Puma’ Höglin

Iemand de schedel inslaan op je tiende, verschillende keren in de gevangenis belanden én de voorpagina van de krant halen als één van Zwedens gevaarlijkste criminelen: Johnny Höglin is een ervaringsdeskundige als het op misdaad aankomt. Mortierbrigade en Canvas zochten hem op om te vragen wat hij zo goed vindt aan Midnight Sun.

Een nieuwe serie van de makers van The Bridge

Midnight Sun deed alle kijkcijferrecords in Zweden sneuvelen. In ons land pakt Canvas dan ook graag als eerste uit met het nieuwe Scandinavische paradepaardje. Verwacht een ingenieuze plot in een indrukwekkende setting: het hoge noorden van Zweden waar de zon nooit onder gaat.

Joost Berends

creatief directeur mortierbrigade