Mortierbrigade & Mooimakers sporen jongeren aan het proper te houden. Op straat toch.

Brussel, 26 augustus 2021 — Jongeren zijn zich meer dan ooit bewust van de vervuiling van onze planeet. Toch weet 50% van onze jeugd niet hoe ze duurzamer kunnen leven. En dat zien we door het afval dat blijft liggen op populaire ontmoetingsplaatsen voor jongeren. Daarom vraagt Mooimakers hen met ‘Hou het proper deze zomer’ om hun afval na een hangsessie in de vuilnisbak te gooien of mee naar huis te nemen.

De kijk van jongeren op onze planeet verandert. Vervuiling, klimaatverandering en plastic afval vormen samen de top 3 van zaken waar jongeren van wakker liggen. Toch gebeurt het nog dat er in parken, straten en steden afval op de grond blijft liggen. Misschien was er geen vuilnisbak in de buurt, hadden ze het gewoon niet door of dachten ze dat het niet de moeite was om op te ruimen. Maar liefst 41% van onze jongeren denkt namelijk geen impact te hebben als ze zich inzetten voor de planeet. Inderdaad, er zullen altijd redenen zijn om je afval achter te laten. Maar geen enkele om er niets aan te doen.

Om het zwerfvuilprobleem bij jongeren aan te pakken, spreekt Mooimakers hen aan met luchtige social posts, opvallende prints op muren maar ook op gratis totebags. Daarnaast zorgen influencers Helle Vanderheyden, Aaron de Groeve en Mariam Hakobyan voor online content om hun leeftijdsgenoten eraan te herinneren hun afval van de grond te houden. En met de beats van Chuki Beats cruised freestylekampioen T-Loc door de straten op een vuilnisbakfiets, om jongeren te vragen hun plekje na het hangen proper achter te laten.

PR credits_jongerenMooimakers.pdf