mortierbrigade en Brussel Mobiliteit schakelen echte ambassadeurs in om expats op de fiets te krijgen. ​ ​

Brussel Mobiliteit wil expats aanzetten om vaker de fiets te gebruiken. Het lanceert daarvoor een influencer-campagne, maar dan niet met klassieke ‘brand ambassadors’ maar met échte ambassadeurs: The Real Ambassadors. Die komen uit Nederland, Denemarken, Duitsland, Botswana, Nieuw-Zeeland, Bosnië en Herzegovina, Slovenië en België.

Al fietsend door Brussel

Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft de grootste expatgemeenschap van Europa, die met 220.000 mensen maar liefst 20 procent uitmaakt van de totale bevolking. Uit cijfers blijkt dat expats de uitgelezen bevolkingsgroep vormen om de stijgende tendens van fietsen in Brussel verder te zetten dankzij hun enorm groeipotentieel binnen de Brusselse fietscommunity.

"We moedigen de Brusselaar al jarenlang aan om meer de fiets te gebruiken, en we zien ook dat deze inspanningen lonen, want het aantal fietsers stijgt met ongeveer 13%[1] per jaar. Begin juni werd met 50.000[2] tellingen zelfs het record verbroken van het hoogste aantal fietsers op één dag in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest" - Sofie Walschap, Verantwoordelijke Bike for Brussels
Key visual The Real Ambassadors
"Brussel heeft lange tijd het etiket gehad van autostad, maar de hoofdstad is aan het veranderen. Er zijn veel nieuwe en veilige fietsvoorzieningen gecreëerd in de hoofdstad van Europa. We willen alle Brusselaars, inclusief expats, warm maken om vaker te fietsen. En zoals onze ambassadeurs beamen, heb je de fietsmicrobe snel te pakken!" - Elke Van den Brandt, Brussels Minister voor Mobiliteit

Expat Ambassadeurs

De acht ambassadeurs komen uit verschillende uithoeken van de wereld, en leveren een unieke inbreng aan de campagne. Met hun passie voor fietsen en hun invloed willen de ambassadeurs zoveel mogelijk expats inspireren om al fietsend de stad te verkennen. Er is zelfs een Ambassadeursroute die de hotspots van de acht deelnemende ambassadeurs met elkaar verbindt.

De volledige route vind je hier.

De ambassadrice van Botswana, Masekgoa Masire-Mwamba, kocht bijvoorbeeld speciaal voor deze campagne een nieuwe fiets.

Als Botswaanse ambassadrice in België heb ik de rijke fietscultuur van dit land leren waarderen. Al moet ik wel toegeven dat ik hier zelf nog geen fiets had. Ik heb er speciaal voor deze campagne één gekocht en ga de stad ook vaker al fietsend verkennen. En, met het toenemende verkeer en de verkeersopstoppingen in steden als Brussel is veilig fietsen belangrijker dan ooit. Laten we samenwerken om onze wegen veiliger en onze steden fietsvriendelijker te maken. - Masekgoa Masire-Mwamba, Ambassadrice van Botswana

De campagne wordt ingezet op social media en via PR. Acht verschillende videos worden gericht aan de verschillende gemeenschappen. De ambassades werken ook zelf mee aan de campagne door de video’s en routes te delen met hun landgenoten.

Met de Real Ambassadors maken we van Brussel nu ook de fietshoofdstad van Europa.

De ambassadeurs lanceerden zelf de route afgelopen woensdag in het Jubelpark.

Webpagina: https://www.bike.brussels/artikels/the-real-ambassaddors-route

[1]https://www.bruzz.be/mobiliteit/telpalen-zagen-2021-vijfde-meer-fietsers-passeren-2022-01-26

[2]https://www.bruzz.be/samenleving/tellers-van-brussel-mobiliteit-nemen-recordaantal-fietsers-waar-2023-06-07

PR credits The Real Ambassadors