mortierbrigade en Canvas lanceren Grey Day: de dag waarop de groene energie op is.

In het kader van de nieuwe Canvas reeks Watt, een programma dat draait rond energie en het klimaat, bedacht mortierbrigade het concept ‘Grey Day’ voor Canvas. In België komt onze productie van groene energie overeen met 32 ​​dagen verbruik.  Dat wil zeggen dat we voorlopig nog veel te weinig hernieuwbare energie gebruiken en te veel ‘grijze energie’, dat is energie uit fossiele bronnen (steenkool, olie en gas) en kernenergie. Om daar de aandacht op te vestigen introduceren we het begrip ‘Grey Day’: de dag in het jaar waarop onze eigen groene energie op is en we overschakelen op grijze energie.

In België produceren we het equivalent van 32 dagen groene energie. Dit betekent dat onze jaarlijkse duurzame energiebronnen sinds 1 februari opgebruikt zijn, waardoor 2 februari de 'Grey Day’ wordt. De campagne is bedoeld om het bewustzijn te vergroten, maar het objectief op langere termijn is om deze Grey Day van jaar tot jaar later te laten vallen. Want als we meer duurzame energie produceren, valt Grey Day misschien een paar dagen later in 2019 en zelfs nog later in 2020.

Olivier Goris, netmanager Canvas:

“Ecologie is een thema dat erg belangrijk is voor Canvas. We zijn dan ook op zoek gegaan naar een manier om het onderwerp nog meer op de kaart te zetten. We denken vaak dat we veel weten over het energievraagstuk. Maar het besef dat onze eigen groene energie al is opgebruikt na één maand, drukt ons met onze neus op de feiten en toont hoe complex en prangend het probleem is. Dat is wat we willen bereiken met Grey Day.”

Joost Berends, creatief directeur van mortierbrigade:

“Als reclamemaker krijg je maar weinig de kans om een campagne te bedenken die impact kan hebben op de komende generaties. Met Grey Day hebben we deze kans ten volle genomen. Grey Day moet de start betekenen voor een collectieve bewustwording rond het klimaat. We moeten met zijn allen beseffen dat de tijd tikt en als vader van 4 kinderen is het klimaat uiteraard iets dat mij zeer nauw aan het hart ligt.”

Grey Day in enkele cijfers: niet meer dan 8,7 procent van alle energie die we momenteel in België verbruiken, is onze eigen groene energie, die vooral met biomassa, zon, wind en is opgewekt. Al de rest, 91,3 procent dus, is grijze energie. Die komt uit uranium in kernreactoren of uit fossiele brandstoffen zoals olie, gas. Als we 8,7 procent in tijd uitdrukken, komt dat neer op 32 dagen op een jaar. Onze groene energie voor dit jaar was dus op 1 februari al opgesoupeerd. 2 februari was de Grey Day van 2018. Vanaf die dag tot het einde van het jaar gebruiken we alleen nog grijze energie.

De campagne wordt gelanceerd met een filmpje waarin een aantal bekende politici zoals Jan Peumans, Bart Tommelein en Wouter Van Besien reageren op het nieuwe begrip ‘Grey Day’. Ook bekende vrt-gezichten zoals Frank Deboosere, Lieven Van Gils en Phara de Aguirre doen een gokje wanneer Grey Day valt. Bijna iedereen zit er een flink stuk naast en verbazen zich over de reële datum van Grey Day. Het is meteen een duidelijk teken dat het hoog tijd is om mensen bewust te maken over onze energieproblematiek.