mortierbrigade stelt het nieuwe Lotto-verhaal voor. Omdat het kan.

Het bureau tekent voor de herpositionering van Lotto en lanceert een eerste extreem gepersonaliseerde campagne.

mortierbrigade schrijft een nieuw verhaal voor Lotto. Het bureau werkt al verschillende maanden op de herpositionering van het oermerk van de Nationale Loterij. Een strategische en tactische verandering die ook een nieuwe baseline met zich meebrengt: "Omdat het kan", het startpunt van de nieuwe Lotto-verhaal. Met een zeer gepersonaliseerde campagne op alle mogelijke kanalen en meer dan duizend verschillende boodschappen, toont mortierbrigade aan dat iedereen die met Lotto speelt de volgende Lotto-winnaar kan zijn.

Lotto winnen, dat kan! Het is het resultaat van toeval en vooral geluk. Dit is de basis van de nieuwe strategie en creatie van Lotto. Michaël Segers, Brand Manager Lotto :

"We wilden ons anders in de markt positioneren dan enkel met "dromen" (vroeger: Leef je droom met Lotto"). De nieuwe positionering speelt op geluk, want het is een feit: als je met Lotto speelt, kan je ook de volgende winnaar worden. Het grootste bewijs hiervan zijn de 450 Lotto-miljonairs in 15 jaar. De nieuwe baseline "Lotto. Omdat het kan" vertaalt dit perfect. Het is het startpunt van een volledig nieuw Lotto-verhaal."

Naast de nieuwe baseline heeft het design van het merk ook een volledige make-over ondergaan. Joke Vermoere, Creative Effectiveness Manager Lotto:

"De herpositionering omvat een volledige grafische herwerking. We wilden ons merk ook visueel moderniseren en daarom hebben de zware witte en rode blokken plaats gemaakt voor gekleurde bollen. Een dynamischere manier om te communiceren en op een subtiele verwijzing naar de Lotto-ballen van de trekking.

De eerste campagne van de vernieuwde Lotto is sinds maandag on air. Het is een heuse krachttoer geworden aangezien alle elementen van de campagne gepersonaliseerd zijn in functie van de plaats, het moment of de situatie waarin de personen zich bevinden wanneer ze geconfronteerd worden met de boodschap.

Jens Mortier, Partner & Creative Director bij mortierbrigade :

"De volledige herpositionering van Lotto was een huzarenstukje. Van de de geboorte van de nieuwe baseline tot de productie van de volledige campagne. We hebben zelfs voor iedere straatnaam een andere affiche gemaakt. In totaal hebben we meer dan 1000 verschillende elementen aangeleverd aan de mediaregies. Het objectief is om iedere persoon te kunnen raken met een pertinente en catchy boodschap."

Ook de radiospots zijn gepersonaliseerd in functie van het moment waarop ze woreen uitgezonden. Een verteller legt op een leuke manier uit dat toeval écht overal is. Jens Mortier:

"We wilden radiospots die de nieuwe identiteit van Lotto nog versterken op een dynamische manier. Daarom hebben we ook een nieuwe jingle gecreëerd op basis het nummer "Hey Ho Let's go" van de Ramones."

De campagne wordt vervolledigd in de komende weken met mini-documentaires gebaseerd op echte verhalen die gelinkt zijn met toeval en geluk. Daarnaast is er ook een unieke samenwerking met De Slimste Mens ter Wereld op Vier.

Met de herpositionering, het nieuwe design, de baseline en de ultragepersonaliseerde campagne is Lotto een mooi voorbeeld van media-creativiteit op alle niveaus.

CREDITS