mortierbrigade steunt het gevecht van Alzheimer Liga Vlaanderen

Op bejaarde leeftijd plots de prestaties van een topsporter moeten neerzetten, dat is wat mensen overkomt bij wie de ziekte van Alzheimer wordt vastgesteld. In een nieuwe campagne van mortierbrigade voor Alzheimer Liga Vlaanderen worden ze als bokser neergezet. Eentje die elke dag noodgedwongen moet vechten. Niet tegen een tegenstander, maar tegen zichzelf.

Een uitputtend gevecht

Paul kreeg de diagnose op 65-jarige leeftijd en is het gezicht van de campagne. Hij deelt met ons wat zijn gevecht inhoudt:

“Ik weet dat er een moment komt waarop ik er nog ben, maar er eigenlijk nog amper iets van mij overblijft. Het is die versie van mijzelf waartegen ik elke dag moet knokken. Want als ik de moed laat zakken en niet optimaal voor mijzelf zorg, kan het zijn dat ik morgen wakker word als de Paul die ik niet wil worden.”

Joost Berends, Partner & Executive Creative Director bij mortierbrigade:

“In campagnes rond de ziekte van Alzheimer en andere oorzaken van dementie, gaat het vaak over mensen met de ziekte, maar worden ze zelf nog te weinig aan het woord gelaten. Wij kozen ervoor om hen centraal te stellen in de campagne, zodat ze vanuit hun eigen gevoel de zwaarheid van hun gevecht konden overbrengen.”

De ziekte van Alzheimer wordt door de meesten geassocieerd met geheugenproblemen en verwarring. Maar andere levensveranderende gevolgen maken ook deel uit van het ziektebeeld: een voorgoed veranderde persoonlijkheid, verlies van spraakvermogen en complete afhankelijkheid van een mantelzorger. Ook die laatste, meestal de partner of kinderen, raken hierdoor verzeild in een veeleisend dagelijks leven.

Rudy Poedts, directeur van Alzheimer Liga Vlaanderen vzw:

“In ons land vechten zo’n 200.00 mensen tegen zichzelf. En dat aantal neemt elk jaar toe. Alzheimer Liga Vlaanderen bestaat om dit gevecht te verlichten voor hen en voor hun mantelzorgers. We zijn de motor achter allerlei initiatieven die de levenskwaliteit van getroffenen helpen bewaren. Om dit mogelijk te maken, zijn we volledig afhankelijk van giften. En met de afschaffing van duolegaten is meer dan 60% van de inkomsten van onze organisatie weggevallen.”

Afschaffing van het duolegaat

Sinds 1 juli 2021 is het in Vlaanderen niet langer mogelijk om te besparen op erfbelastingen via de techniek van het duolegaat. Voordien kon men een nalatenschap spreiden over een erfgenaam én een liefdadigheidsinstelling zoals Alzheimer Liga Vlaanderen. Het fiscale voordeel dat daarbij ten goede kwam aan de erfgenaam was de voornaamste reden voor heel wat mensen om gebruik te maken van het duolegaat.

“Er vallen dus heel wat middelen weg om mensen met alzheimer te steunen in de uitputtende strijd die ze elke dag noodgedwongen voeren. Daarom was deze campagne noodzakelijk. We rekenen echt op de steun van de Vlamingen. De ziekte van Alzheimer is veruit de meest voorkomende oorzaak van dementie. Het gaat om onze ouders en grootouders. Die kunnen we toch niet aan hun lot overlaten. Met een kleine of grotere donatie maak je al een heel groot verschil.” - Rudy Poedts

De campagne bevat onder andere een film die in de bioscopen te zien zal zijn en online verspreid wordt, radiospots, print advertenties en samenwerkingen met influencers.

Wie de activiteiten van Alzheimer Liga Vlaanderen wil ondersteunen met een gift kan dit doen via www.steunhetgevecht.be of door ‘VECHT’ te sms’en naar het nummer 4666. Bij elke sms wordt automatisch 1 euro geschonken aan de organisatie

Radiospot 1 Alzheimer Liga

MP3 - 1.7 Mb