mortierbrigade verandert extreem rechtse boodschap ‘eerst onze mensen’ in ‘ook onze mensen’

Het reclamebureau en Vluchtelingenwerk Vlaanderen recycleren affiches van het Vlaams Belang

Voor de officiële feestdag van de Vlaamse gemeenschap hebben mortierbrigade en Vluchtelingenwerk Vlaanderen affiches van het Vlaams Belang gerecycleerd om het portret van vier vluchtelingen te tonen. De slogan "Eerst onze mensen" is veranderd naar "Ook onze mensen". De affiches zijn sinds 11juli te zien op het gebouw van de Beursschouwburg, in het centrum van Brussel.

Bij de verkiezingen anderhalve maand geleden toonde een deel van Vlaanderen zich immers niet van zijn meest gastvrije kant en koos voor een gesloten gemeenschap, waar eerst de eigen mensen aan bod komen.

Om de boodschap van Vluchtelingenwerk Vlaanderen kracht bij te zetten, heeft mortierbrigade vlak na de verkiezingen een groot deel van de verkiezingsaffiches van Vlaams Belang gerecupereerd en gerecycleerd om een negatieve boodschap die een groot deel van onze bevolking uitsluit, om te zetten in een positief verhaal.

Eef Heylighen, Woordvoerder van Vluchtelingenwerk Vlaanderen:

“Het Vlaanderen waar eerst onze mensen zich goed moeten voelen, is een exclusief verhaal. Vluchtelingenwerk Vlaanderen ziet vandaag ook een warm en inclusief Vlaanderen, waar er ook plaats is voor nieuwkomers. Voor mensen die hier een veilig thuis zoeken zodat we samen kunnen werken aan een open en tolerante maatschappij.  En in zo’n Vlaanderen spreken we niet van ‘eerst onze mensen’ maar zeggen we: ‘ook onze mensen’.”

Het reclamebureau heeft ook een online platform gelanceerd. Wie naar de website ookonzemensen.be gaat, krijgt het verhaal van deze mensen te horen. De verhalen van de vluchtelingen zijn niet alleen te beluisteren, je ontdekt ook hoe elk woord gelinkt is aan een hatelijke tweet op internet. Zo wordt duidelijk hoe de getuigenissen van deze mensen  stoten op reacties van haat en onverdraagzaamheid. We kiezen ervoor om deze negatieve, hatelijke en racistische berichten op de sociale media om te zetten in een positieve boodschap.

Listen to the podcasts on Spotify.