mortierbrigade zoekt de grens tussen feit en fictie voor Canvas

Vanaf half april zendt Canvas de ophefmakende HBO-reeks Chernobyl uit, in primeur voor Vlaanderen op open net. Voor de launch van deze internationaal bekroonde miniseries, ontwikkelde mortierbrigade een campagneconcept. Dit resulteerde in een radio-, TVC- en printcampagne waarin aan de hand van archiefmateriaal de serie wordt aangekondigd. Zoals in print waarbij verschillende archieven werden geraadpleegd om de oorspronkelijke, eerste berichtgevingen over de kernramp vanonder het stof te halen.

De docudrama schenkt zoveel aandacht aan detail en trachtte onder meer de nucleaire controlekamer tot op het kleinste knop na te bouwen. Net daarom koost het reclamebureau voor een insteek die dit oog voor detail, en de treffende gelijkenissen met de realiteit, in de verf zet.

Tegelijkertijd, is er ook de driedelige reeks De ooggetuigen van Tsjernobyl, waarin Jan Balliauw terugkeert naar de plaats van de ramp om uit te zoeken hoe de situatie vandaag is. Ook ontmoet hij de echte mensen achter enkele personages uit de fictiereeks. Op deze manier zet Canvas z’n twee sterkste troeven in de kijker: de strafste fictie en de beste documentaires. Een gegeven dat ook in de campagne mooi naar voren komt.