The Commercial Brake.

mortierbrigade verandert een reclamespot in een rem. Vanaf 24 april exclusief op VIER.

Een reclamespot die dient als rem. Zo kan je de nieuwe campagne van mortierbrigade voor Kia best omschrijven. De Kia Niro heeft namelijk een autonome noodremhulp en stopt daardoor altijd op tijd in geval van nood. Om deze innovatieve technologie te demonstreren, kwam mortierbrigade op het idee om een reclamespot te maken die je net hetzelfde laat doen op TV: op tijd stoppen. De TV-spot staat aan het einde van het reclameblok en waarschuwt je wanneer de reclame stopt en je programma terug begint. Kijkers die de reclame niet doorspoelen zien een gewone reclamespot, maar mensen die doorspoelen worden gewaarschuwd dat hun film begint en stoppen daardoor op tijd. Het idee vond ook meteen gehoor bij de creatieve afdeling van SBS en zo ging de bal aan het rollen.

Jens Mortier, creatief directeur van mortierbrigade:

”Reclame doorspoelen is een taboe in onze sector. Wij hebben dat taboe net gebruikt om er een idee uit te halen. Een bepaald percentage van de kijkers spoelt nu éénmaal reclame door, dus waarom niet een spot maken die ook voor hen bedoeld is? Onze Commercial Brake geeft een betere kijkervaring en is zeer relevant voor Kia want het toont het innovatieve karakter van het merk. Een verrassend idee dat perfect aansluit bij de brand promise van het merk: Kia. The power to surprise.”

Steve Brouwers, creatief directeur van SBS:

“ Toen mortierbrigade ons het idee voorlegde om iets te doen rond het doorspoelen van reclame waren we eerst huiverachtig omdat we natuurlijk geen promotie willen maken rond het doorspoelen van reclame. Maar toen ze ons het idee uitlegden, zagen we dat het volledig inspeelt op het afremmen en de kijker attent maakt om terug naar onze content te kijken en daar kunnen we alleen maar enthousiast over zijn. We geloven immers in elk initiatief dat op een innovatieve en creatieve manier omgaat met reclame op onze zenders. En dat doet Kia en mortierbrigade hier helemaal.”

Een herkenbare situatie als insight voor het idee.

Iedereen kent het wel. Je zit gezellig op de zetel met je vriendin of familie te binge watchen en je spoelt de reclame door om sneller verder te kunnen kijken. Maar je stopt te laat met doorspoelen en zit daardoor al een eind in het programma. Dit zorgt voor heel wat irritatie en vermindert het kijkplezier. The Commercial Brake biedt een oplossing voor dit nieuw probleem. Met deze campagne speelt mortierbrigade in op een heel herkenbare situatie in vele huiskamers in België. Het toont aan dat er nog veel creatieve mogelijkheden in een “klassieke” TV-spot zitten.

De campagne werd ontwikkeld in samenwerking met SBS en zal vanaf 24 april op Vier uitgezonden worden vlak voor primetime-programma’s zoals Komen Eten, The Boxy’s, Gert Late Night en Stukken Van Mensen. Elk programma heeft zijn eigen spot, zodat de melding om te stoppen nog relevanter wordt.

The Commerciale Brake. Stop altijd op tijd voor uw programma, net zoals de Kia Niro met autonome noodremfunctie.